Stichting Huurdersraad
Hardinxveld-Giessendam
Notulen
2010
Notulen van de vergadering van de Stichting Huurdersraad en
Omnivera,
gehouden op woensdag 15 december 2010 om 19.30 uur
in het kantoor van Omnivera aan de Rijnstraat 1.
Aanwezig van de Stichting
Huurdersraad:
M. Stek voorzitter
J. Kuipers secretaris
J.W. Heijkoop penningmeester
Aanwezig van de Directie:
B.G.M.
Gruijters directeur bestuurder
C. de Vreede manager techniek
Met kennisgeving afwezig
R.C. Jens manager verhuur en
bewonerszaken
Met kennisgeving afwezig Raad van
Commissarissen:
T. Boerman voorzitter
Notulist: Y. Alderliesten
1. Opening
De heer Stek opent de vergadering en heet iedereen
hartelijk welkom.
2. Notulen vergadering 8
september 2010 (ter goedkeuring)
De
heer J. Kuipers informeert namens de huurderstichting naar punt
8, rondvraag naar de zin: als Omnivera iets constateert dan kun
je de betreffende persoon gelijk aan spreken. Wie van Omnivera?
De heer Gruijters deelt mee, dat hiermee bedoeld wordt een
wijkbeheerder.
De notulen van 8 september 2010
worden vastgesteld.
3. Ingekomen
stukken/mededelingen (ter informatie)
Verzoek van de leden van de stichting huurdersraad om minimaal
één keer per jaar met de voltallige huurdersstichting te
vergaderen. De heren Gruijters en De Vreede vinden dit zeker
zinvol. Geven aan dat een geschikt moment om compleet te
vergaderen zou zijn als het concept van het strategisch plan
gereed is.
4. Stand van zaken
nieuwbouwprojecten (ter informatie)
Over 't Spoor
De verwachting was dat de bouwvergunning medio december 2010
werd verstrekt, maar dit punt is in de laatste raadsvergadering
van de gemeente niet aan de orde geweest. Omnivera hoopt nu op
de volgende raadsvergadering.
De aanbesteding heeft vandaag 15
december 2010 plaatsgevonden. De aannemer die het project gaat
uitvoeren is bouwen handelsonderneming Adriaan van Erk uit
Bergambacht.
Zorgeenheden op locatie Kon.
Wilhelminaschool
Het zorginhoudelijke
programma van Rivas en het technische programma van eisen van
Omnivera is gereed. Het voorlopige ontwerp is afgerond door de
architect Jorissen en Simonetti.
Het voorstel is het realiseren van 24
zorgeenheden en 27 overige zorgappartementen. Komende weken
staan in het teken van kostenraming en budgetberekening en het
vaststellen van een definitief ontwerp.
De Peulenhof
De oplevering van de koopwoningen
wordt in het 28 kwartaal van 2011 verwacht. Er zijn tot nu toe
11 van de 16 woningen verkocht en 4 woningen van de 20
huurwoningen verhuurd.
Wibautstraat
De bouw van de 11 huurappartementen is gestart in week 3 van
2010. De oplevering zal plaatsvinden in week 50. De bewoners
ontvangen de sleutel in week 51.
De Blauwe Zoom - Syndion
De officiële start was 31 augustus 2009. Het
gehele complex is inmiddels opgeleverd, De officiële opening zal
volgens de vergaderstukken plaatsvinden in februari 2011.
Inmiddels nieuwe datum bekend 11 maart2011.
Locatie Calvijn (Kerk en woningen)
De officiële start van de bouw was 1 maart
2010. De verwachting, is dat dit project eind januari begin
februari 2011 wordt opgeleverd.
De Lange Wei: De Koepel
Als officiële startdatum van de sloop wordt gehanteerd
15 maart 2010. De oplevering heeft plaatsgevonden.
5. Europese regelgeving (ter
informatie/ter bespreking)
Het
Europa-dossier. Om staatssteun te behouden zijn er door
Europa-regels opgesteld waar woningcorporaties zich aan moeten
houden. Het huren van een woning van een woningcorporatie gaat
per 1 januari 2010 veranderen door de Europese regelgeving.
Vanaf deze datum mogen woningen met een huurprijs beneden €
652,52 alleen nog maar worden toegewezen aan kandidaat huurders
met een gezamenlijk huishoudinkomen van € 33.614, -. Door de
nieuwe regelgeving hebben huurders met een gezamenlijk inkomen
hoger dan € 33.614, - minder kans om een sociale huurwoning te
kunnen huren. Deze zijn beperkt beschikbaar.
Woningzoekenden met een inkomen boven
de € 43.000, - komen niet in aanmerking voor een huurwoning tot
€ 652,52. Corporaties zijn verplicht om 90% van de toewijzingen
uit te voeren volgens de opgelegde nieuwe regelgeving.
10% is beschikbaar om hierin af te
wijken, o.a. voor de woningzoekende met een inkomen tussen de €
33.614,- en de € 43.000, -. Ook bijzondere doelgroepen als
urgente woningzoekende vallen hieronder. De heer Gruijters deelt
mee, dat woningcorporaties afhankelijk zijn van de politieke
beslissingen. De heer Gruijters wil deze materie goed bestuderen
met collega corporaties in de regio. Omnivera gaat na 3 maanden
evalueren en waar nodig aanpassen.
6.
Onderhoudsbegroting/bedrijfsbegroting (ter informatie/ter
bespreking)
Onderhoudsbegroting
Mevrouw J.C.M. Putters-Klerks Tureluur 47,
heeft aangegeven dat het onlangs uitgevoerde schilderwerk er
niet goed uitziet. Het is er niet mooier op geworden. De heer De
Vreede deelt mede, dat men een dergelijke kwestie niet voor een
vergadering moet houden. Als men iets constateert neem dan
gelijk contact op met Omnivera. Omnivera heeft dit graag. Als
men het niet meldt kunnen we het ook niet weten en er dus ook
niets meedoen, aldus de heer De Vreede. De heer De Vreede laat
het schilderwerk onderzoeken.
Blz. 8 complex
090; 55 plus maatregelen. Wordt met toilet een verhoogd toilet
bedoeld? Als men dit wenst is het mogelijk.
Blz. 11
Grootonderhoud 2013. Complex 230 buitenriolering PVC.
Geïnformeerd is of dit uitgevoerd wordt in een rioolpijp van
steen. De heer De Vreede antwoordt, dat het een rioolpijp van
PVC wordt. Steen wordt niet meer gebruikt.
De heer Heijkoop lijkt het zinvol om
huurders te betrekken bij bijvoorbeeld een mutatie of renovatie.
De heren De Vreede en Gruijters beamen dit. Omnivera wil dit
zeker ook steeds meer gaan doen. Omnivera gaat bestuderen of
vraag gestuurd onderhoud tot een mogelijkheid gaat behoren. Ook
wil Omnivera in de toekomst anders om gaan met aangebrachte
voorzieningen van de oude huurder. Het komt soms voor, dat iets
dat Omnivera verwijderd of aanpast de nieuwe huurder dit opnieuw
aanbrengt.
Bedrijfsbegroting
Blz. 7
huurprijsbeleid. De gemiddelde huurprijs bij Omnivera ligt op
ongeveer 63% van de maximaal redelijke huur. Dit wordt bij
mutatie verhoogd naar gemiddeld 73%. De heer J. Kuipers merkt
namens de leden van de stichting huurdersraad op, dat dit 72%
moet zijn. De heer Gruijters antwoordt, dat men gelijk heeft. De
73% moet 72% zijn. Het is een typefout.
De heer J. Kuipers informeert naar
het verschil tussen boekwaarde en bedrijfswaarde. De heer
Gruijters antwoordt, dat hij zich kan voorstellen dat men dit
wil weten en vindt het dan ook een heel goede vraag. De heer
Gruijters gaat dit opnemen met de manager financiën van Omnivera
de heer Mommersteeg om hier een duidelijke memo over te
schrijven. Deze memo wordt dan bij de notulen bijgevoegd.
Blz. 14 De heer
J. Kuipers merkt op, dat er een verschil is geconstateerd tussen
de activa en de passiva. Er wordt een bedrag van € 123.416, -
aangegeven en een keer € 123.415, -. De heer Gruijters antwoordt
dat dit niet klopt. Het wordt aangepast.
Blz. 15 Lonen en
salarissen. Men heeft een aardige stijging geconstateerd. De
heer Gruijters antwoordt, dat dit puur de inflatieverwachting
is. Hierin is geen eventuele uitbreiding van personeel in
berekend.
Blz. 20
Vogelaarheffing. Deze heffing is voor 2010 al betaald. Of
Omnivera dit nog gaat terugkrijgen is de vraag.
7. Evaluatie
belanghoudersbijeenkomst 7 december 2010
De heer Stek en Heijkoop geven aan dat ze hierbij aanwezig
zijn geweest. Ze hebben dit als zeer positief ervaren. Het is
hen duidelijk dat het een eerste aanzet was en dat er nog veel
moet gebeuren, maar zijn positief. De heer Gruijters bevestigd,
dat Omnivera er nog volop mee bezig is en dat er inderdaad nog
het nodige moet gebeuren. De heer Gruijters geeft aan, dat zodra
het concept gereed is dat de voltallige huurdersraad dit zal
ontvangen. Hierna wil de heer Gruijters graag met elkaar om de
tafel. De heer Gruijters deelt mee, dat Omnivera intensief bezig
is met strategisch voorraadbeheer. Onderzoek is in volle gang.
De heer Gruijters geeft aan, dat hij heel graag de huurdersraad
hierbij wil betrekken.
De heer Kuipers informeert wat
stakeholders zijn. De heer Gruijters antwoordt, dat dit
belangenhouders zijn. Bijvoorbeeld de Gemeente, aannemers,
huurders, woningzoekende, makelaars en zorginstellingen.
8. Vergaderschema 2011 (ter
informatie/ter goedkeuring)
Donderdag 24
maart is gewijzigd in woensdag 23 maart.
Vooroverleg dinsdag 31 augustus is
gewijzigd in dinsdag 30 augustus.
Algemene Huurdersvergadering
donderdag 9 juni is gewijzigd in woensdag 8 juni.
De wijzigingen worden verwerkt in het
overzicht. Wordt opnieuw aan alle leden van de stichting
huurdersraad verstrekt.
9. Rondvraag
Mevrouw C.A. Blom-Fijnekam heeft medegedeeld dat de
renovatie aan haar woning J. van Stolbergstraat 75, perfect is
uitgevoerd en perfect is verlopen. De heer De Vreede merkt op,
dat hij dit een heel fijn bericht vindt. Dit bericht zal hij
zeker overbrengen aan de aannemer.
De heer J. Kuipers geeft nogmaals aan
dat de leden van de stichting huurdersraad het heel prettig
zouden vinden om minimaal 1 x per jaar gezamenlijk met Omnivera
te vergaderen. De heer Gruijters vindt dit een goed voorstel. De
heer Gruijters denkt, dat het nu zinvol is om de concepten van
het strategisch plan af te wachten en dan een vergadering in te
plannen. Het is ook zinvol om met de gehele huurdersraad te
vergaderen voor de Algemene Huurdersvergadering in juni 2011.
De heer Heijkoop informeert namens
een bewoner bij hem in het complex naar de kwestie met de deur
van de fietsenberging. De deur zuigt soort vacuüm. Deze
veroorzaakt herrie. De heer De Vreede laat het onderzoeken.
De heer H. Kuipers heeft bij de
vergaderstukken niet de boekjes financiële meerjarenbegroting
2011-2015 en meerjarenplanning onderhoud en woningverbetering
ontvangen. Afgesproken dat deze vanuit het secretariaat alsnog
worden nagezonden.
10. Sluiting
De heer Stek bedankt
iedereen voor de prettige vergadering en sluit de vergadering.