Stichting Huurdersraad
Hardinxveld-Giessendam
Notulen
2012
Notulen van de vergadering van de
Stichting Huurdersraad en Omnivera,
op vrijdag 14 december
2012 in het kantoor van Omnivera
Aanwezig dagelijks bestuur van
Stichting Huurdersraad:
M. Stek voorzitter
J. Kuipers secretaris
J.W. Heijkoop penningmeester
Aanwezig namens Omnivera:
M. Ouajnan manager wonen
R.C. Jens senior medewerker wonen
M.L.P. Mommersteeg manager financiën
Notulist: Miranda
Dame
1. Opening en mededelingen
De voorzitter de heer Stek opent de vergadering en heet iedereen
hartelijk welkom.
2. Notulen vergadering Stichting
Huurdersraad van 14 september 2012
Opmerking
n.a.v. pag. 2, agendapunt 2, 6.1: moet zijn de heer Bogerd in
plaats van Bogaard.
De notulen worden vervolgens
goedgekeurd.
3. Ingekomen stukken/mededelingen
Er zijn geen inkomen stukken.
Voorzitter Stek merkt op dat de
algemene indruk bestaat bij zowel de Stichting Huurdersraad als
de Bewonerscommissies dat zij niet voldoende betrokken wordt
voor advies en dat de communicatie niet helemaal vlekkeloos
verloopt. Als beloofd wordt dat Omnivera ergens op korte termijn
op terug komt, moet dit ook worden waargemaakt. Dit schept
namelijk bepaalde verwachtingen.
Stichting Huurdersraad heeft
het gevoel dat Omnivera daarmee voorbijgaat aan de
samenwerkingsovereenkomst. Voorbeelden waarbij de huurdersraad
om advies zou moeten worden gevraagd zijn o.a. ontwikkeling
woonzorgcentrum Giessenburg, verkoop zorgcentrum Pedaja en aan-
en verkoop in het algemeen. Volgens de Samenwerkingsovereenkomst
heeft de Stichting Huurdersraad hierbij een adviserende rol.
Marco Mommersteeg (manager
bedrijfsvoering) wil hier graag even op inhaken voor wat betreft
de verkoop van zorgcentrum Pedaja. Dit betreft een complex
gewijs verkoop van onroerend goed en in dat geval is het niet
nodig om een formele adviesaanvraag te doen bij Stichting
Huurdersraad. Wel is vooraf gevraagd om een zienswijze van
Gemeente en huurdersorganisatie. De betreffende brief is op 1
oktober 2012 verzonden Stichting Huurdersraad t.a.v. J. Kuipers.
De heer Kuipers erkent dat deze brief is ontvangen. Dhr. Kuipers
was in de veronderstelling dat alle
Huurdersraadleden de
brief ook hadden, en geeft aan alle inkomende stukken in het
vervolg te scannen en deze door te sturen naar algemeen bestuur.
Een ander punt van aandacht is de advisering van Stichting
Huurdersraad ten aanzien van huurcontracten. De Stichting
Huurdersraad wil graag een kopie van de momenteel gehanteerde
huurovereenkomsten voor zowel geliberaliseerde- als niet
geliberaliseerde woningen met de daarbij behorende Algemene
Voorwaarden. Daarnaast bestaat er onduidelijkheid over het
servicecontract voor “zelf uit te voeren werkzaamheden” De
onduidelijkheid betreft het wel of niet verplicht zijn van dit
servicecontract en de heer Stek verzoekt om een opgave van de
inhoud van dit pakket en de voorwaarden hiervan. Dit zal alsnog
worden opgestuurd.
M. Ouajnan geeft aan dat Omnivera
voor wat betreft de aan- of verkoop van onroerend goed niet
steeds expliciet financiële informatie wordt verstrekt aan
Stichting Huurdersraad. Stichting Huurdersraad is het niet eens
met deze zienswijze en geeft aan hier nader op terug te komen.
Belangrijk dat we in 2013 als Omnivera en Stichting Huurdersraad
nog eens duidelijk de verwachtingen naar elkaar uitspreken.
Ook de bewonerscommissies ervaren dat
er geen of onvolledige informatie wordt verstrekt door Omnivera.
Er is een bijeenkomst in de Peulenhof geweest waarbij de indruk
vooraf werd gewekt dat er een presentatie van de wijkbeheerders
zou plaatsvinden. Deze bijeenkomst is echter niet door Omnivera
georganiseerd. De wijkbeheerders waren wel aanwezig, doch gaven
aan niets te mogen vertellen over de uitwerking van het
wijkbeheer. Dit is bij de bewonerscommissies verkeerd gevallen.
Tijdens het overleg tussen bewonerscommissies en Stichting
Huurdersraad op 29 oktober 2012 is over de communicatie tussen
Omnivera en bewonerscommissies gesproken. Volgens de
bewonerscommissies zijn een aantal vragen eenvoudig per brief te
beantwoorden. Op dit moment wordt samen met de
bewonerscommissies geïnventariseerd waar precies de knelpunten
liggen. Stichting Huurdersraad komt hier in een volgende
vergadering nog op terug.
J. Kuipers merkt op dat hij de
vergaderstukken ook graag digitaal wil ontvangen.
4. Begroting 2013
De begroting wordt blad voor blad
doorgenomen. Er volgen enkele vragen/opmerkingen, welke worden
toegelicht door M. Mommersteeg, manager bedrijfsvoering en/of M.
Ouajnan, manager wonen.
pag.8
Stichting Huurdersraad vraagt naar stand van zaken verkoop
Poolster. M. Ouajnan antwoordt dat het verkoopproces inmiddels
in gang is gezet. Ook de zittende huurders krijgen aanbieding om
de woning te kopen. J. Kuipers geeft aan dat er gesprekken lopen
met huurders van de Poolster. Er is wat ongenoegen tussen
huurders en VvE door tegenstrijdigheden in contracten huurders
en kopers. Stichting Huurdersraad wil dit voor een volgende
vergadering agenderen.
pag.12
Bewoners Oranjebuurt ontvangen deze maand nog een brief waarin
staat dat omstreeks april/mei 2013 meer duidelijkheid bestaat
over de toekomst van de Oranjebuurt.
pag. 13
M.
Ouajnan geeft aan dat er in januari 2013 een aantal
bijeenkomsten wordt georganiseerd voor bewoners waarin uitleg
wordt gegeven over de wijzigingen met betrekking tot de
alarmering. Tegelijkertijd wordt iets uitgelegd over de functie
van de wijkbeheerders.
pag.16
Stichting Huurdersraad vraagt naar
administratieve scheiding 2013 tussen DAEB en niet-DAEB
vastgoed. M. Mommersteeg geeft een korte toelichting. M.
Mommersteeg geeft aan dat Stichting Huurdersraad alleen
vertegenwoordiger is voor het sociale vastgoed van Omnivera. R.
Stek komt hier nader op terug.
pag.17
Stichting Huurdersraad merkt op dat er 5 bewonerscommissies zijn
in plaats van 3. T.w.: Jupiterstraat, Uranusstraat/Peulenlaan,
Peulenhof, Rembrandthof en Poolster.
pag.32
Stichting Huurdersraad hoort geluiden dat medewerkers van
Omnivera hun frustraties uiten over de interne organisatie en
verzoekt hier de nodige aandacht aan te schenken.
5. Projectinformatie
Er is een aantal nieuwbouwprojecten in
voorbereiding. Hiervan is een rapportage gemaakt die inzicht
geeft in de voortgang en planning van de werkzaamheden. De
rapportage wordt doorgenomen. Stichting Huurdersraad vraagt of
er al een andere huurder is gevonden voor gedeelte wat Rivas
niet huurt en daarmee de risico’s niet te groot worden. M.
Mommersteeg geeft aan niet op de hoogte te zijn van de dit
achteraf niet verhuurde gedeelte van Rivas doch geeft aan dat
dit vooralsnog geen grote financiële consequenties heeft. De
projectinformatie wordt ter kennisgeving aangenomen.
6. Omzetten alarmering
R. Jens geeft in het kort de stand van zaken
weer. Het is een behoorlijke klus. Er zijn inmiddels brieven
verzonden naar de bewoners van de Rembrandthof en de Lange Wei.
Ook de bewoners van de Wielinghof zijn geïnformeerd door middel
van een brief en een informatieavond. Voor de overige complexen
worden in januari 2013 bewonersavonden georganiseerd.
R. Stek merkt op het jammer te vinden
dat tijdens de door Omnivera georganiseerde informatieavond van
11 december 2012 aan bewonerscommissies en Stichting
Huurdersraad geen vragen werden gesteld naar de mening van
Omnivera en dat er achteraf toch nog onduidelijkheden blijken te
bestaan bij de aanwezigen.
7. Voorstel vergaderschema 2013
Het vergaderschema wordt goedgekeurd.
Voorgesteld wordt om de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur
en Omnivera voorlopig op vrijdagmiddag houden, aanvang 13.00
uur.
8. Rondvraag
R. Stek merkt op dat er onduidelijkheid bestaat
onder bewoners van de Sluisweg of zij verantwoordelijk zijn voor
het onderhoud van de sloot aan de achterzijde van de woning.
Doordat Omnivera de afgelopen jaren altijd voor dit onderhoud
heeft gezorgd, is de indruk gewekt dat dit voor rekening van
Omnivera zou zijn. Om onduidelijkheid te voorkomen vraagt de
Stichting Huurdersraad of dit soort verplichtingen
huurder/verhuurder duidelijk vermeld moeten worden in het
huurcontract. M. Ouajnan antwoordt van niet. Het maakt deel uit
van het gehuurde. Niet alle verplichtingen kunnen letterlijk in
een overeenkomst worden gevangen. R. Stek geeft aan dit punt nog
nader uit te zoeken wat betreft verantwoordelijkheden en zal
hier nog nader op terug komen.
R. Stek vraagt hoe een
basiskeuken er uit ziet. M. Ouajnan antwoordt dat er op dit
moment geen ‘standaard’ is. Er wordt gewerkt aan het vaststellen
van een basiskeuken per woningtype. Verwachting dat dit ca.
maart 2013 is uitgewerkt.
9. Sluiting
R. Stek dankt alle aanwezigen en wenst iedereen fijne
kerstdagen en een goede jaarwisseling.
J. Kuipers,
secretaris
M. Stek, voorzitter