Stichting Huurdersraad
Hardinxveld-Giessendam
Notulen
2015
Notulen van de vergadering van
Stichting Huurdersraad Omnivera,
op vrijdag 27 februari 2015
in het kantoor van Omnivera
Aanwezig bestuur van Stichting
Huurdersraad:
M. Stek voorzitter - J.
Kuipers secretaris - J.W. Heijkoop penningmeester
Aanwezig namens Omnivera:
M. Ouajnan manager wonen - R.
Jens senior medewerker wonen - (tijdens agendapunt 6.) H.
Boulet woonconsulente
M. Dame notulist
1. Opening en mededelingen
Voorzitter M. Stek opent de
vergadering en heet alle aanwezigen welkom.
Als eerste wordt agendapunt 6.
Behandeld i.v.m. de toelichting door Hilda Boulet.
6. Servicekostenbeleid
In december is het plan van aanpak voor het servicekostenbeleid
besproken met Stichting Huurdersraad. In deze vergadering wordt
het servicekostenbeleid besproken en ter instemming voorgelegd
aan Stichting Huurdersraad.
Er volgen enkele opmerkingen:
Stichting Huurdersraad vindt het vreemd dat we na 98 jaar een
servicekostenbeleid moeten opstellen. Is er dan wel goed
afgerekend? Het afrekenen is altijd juist gedaan. Echter was er
geen consistentie tussen de complexen en componenten.
Bijvoorbeeld de Rembrandthof is een complexe samenstelling en
zorgde in het verleden wel eens voor verwarring. Onlangs zijn
twee zaken behandeld door de huurcommissie. Het betrof in beide
gevallen de stookkosten van bewoners van de Rembrandthof. De
uitspraak van de huurcommissie luidt in beide gevallen dat de
verdeling die is toegepast juist is geweest. Hiermee is een
einde gekomen aan de langdurige discussie.
M. Ouajnan
antwoordt dat dit mede aanleiding is om de verdeling van de
servicekosten in een servicekostenbeleid in kaart te brengen om
onduidelijkheden te voorkomen. Stichting Huurdersraad benadrukt
het belang van een goede uitleg aan huurders.
M. Ouajnan
antwoordt dat de bewonerscommissies voorafgaand aan de
afrekening de verantwoording van de verdeling van servicekosten
krijgen. Daarnaast ontvangen huurders een begeleidend schrijven
bij de afrekening en kunnen zij de onderliggende facturen
inzien.
Er volgen enkele vragen:
Pag.6
Stichting Huurdersraad heeft moeite met de naam servicecontract.
Moet de benaming niet zijn onderhoudscontract?
M. Ouajnan
antwoordt dat de ‘Onderhoudswijzer’ een onderdeel is van het
huurcontract. Daarnaast heeft de huurder de mogelijkheid om te
kiezen voor een Servicecontract voor de uitvoering van het
besluit kleine herstellingen. Afgesproken wordt om niet de
benaming te wijzigen, maar in het servicekostenbeleid bij de
component 36 Servicecontract te vermelden; (volgens
onderhoudswijzer).
Pag.8
2.4.2 Niet-verrekenbare
servicekosten Stichting Huurdersraad staat erop dat de
verrekenbare en niet-verrekenbare servicekosten expliciet in de
Huurovereenkomst genoemd worden.
M. Ouajnan antwoordt op dit
moment ook het geval is.
2.5 Uitbreiding van het
servicekostenpakket, 2e alinea
Als het servicekostenpakket
(van een bepaald wooncomplex) wordt uitgebreid mag Omnivera dit
pas in rekening brengen als 70% van de bewoners daarmee
schriftelijk instemt.
Pag.9
2.7 Administratie- en
beheerkosten
Stichting Huurdersraad pleit voor helderheid
richting de huurder en mogelijke onduidelijkheden uit te
sluiten. Zij vraagt om administratiekosten als aparte component
op te nemen.
M. Ouajnan antwoordt dat administratiekosten
niet als servicekostencomponent genoemd mogen worden, maar mogen
wel over de aparte componenten worden berekend. 5%
administratiekosten is wettelijk vastgelegd. Voorgesteld wordt
om in de brochure Servicekosten te vermelden dat we 5%
administratiekosten in rekening brengen over de gemaakte kosten
per component.
2.9 Informeren van en overleg met
huurders over servicekosten
Stichting Huurdersraad merkt op
dat na zo’n 5 jaar er toch weer verschillen ontstaan.
M.
Ouajnan antwoordt dat dit klopt, maar na mutatie wordt dit weer
gelijk getrokken.
Na bovengenoemde opmerkingen stemt
Stichting Huurdersraad in met het servicekostenbeleid.
Hilda Boulet wordt bedankt voor de
mondelinge toelichting en wordt door de Huurdersraad verzocht de
vergadering te verlaten.
2. Notulen
2.1
Notulen vergadering Stichting Huurdersraad, d.d. 12 december
2014
Er volgen enkele opmerkingen n.a.v. de notulen:
Agendapunt 4.
Projectinformatie AF-HOED
Stichting
Huurdersraad heeft al meerdere keren haar verontrusting
uitgesproken over project AF-HOED, maar mist deze verontrusting
in de notulen.
M. Ouajnan antwoordt dat in deze notulen
nogmaals wordt benoemd dat de Huurdersraad haar bezorgdheid
uitspreekt over dit project. Verder merkt zij op dat eventuele
mogelijke risico’s op dit moment uitgebreid worden besproken en
bestudeerd omdat de zorgen hierover gedeeld zijn.
Morgenslag
Stichting Huurdersraad
mist in de notulen dat zij naast het feit dat zij het jammer
vinden dat er in deze wijk geen sociale huurwoningen worden
gebouwd ook geadviseerd heeft om geen huurwoningen te bouwen in
de wijk Morgenslag tegen de geldende kavelprijzen.
Agendapunt 6.
Jaarplan/begroting 2015, Pag. 6
De weergave van grafiek 2
klopt niet met de genoemde percentages. M. Ouajnan antwoordt dat
dit inderdaad dubbel te interpreteren valt.
Pag.14
Stichting Huurdersraad
heeft geen antwoord gekregen op de vraag naar de onrendabele top
van de nieuwe woningen in de Oranjebuurt. M. Ouajnan antwoordt
dat tegenwoordig anders wordt gerekend. M. Ouajnan stelt voor om
in een volgende vergadering door een deskundige uit te laten
leggen hoe de berekening tot stand komt bij nieuwbouw en
specifiek de Oranjebuurt.
Pag. 19
J. Kuipers denkt
niet dat huidige bewonerscommissies zomaar omgezet kunnen worden
in wijktafels, omdat de bewonerscommissies handelen vanuit het
belang van het betreffende complex.
M. Ouajnan stelt voor
dat Stichting Huurdersraad hierover met de bewonerscommissies in
gesprek gaat. De bewonerscommissies hebben namelijk enthousiast
gereageerd en daarom is een gesprek tussen Stichting
Huurdersraad en de bewonerscommissies raadzaam om een juist
beeld te hebben. Huurdersraad Omnivera gaat op korte termijn de
bewonerscommissie uitnodigen voor overleg. Na bovengenoemde
opmerkingen worden de notulen goedgekeurd.
3. Ingekomen stukken/mededelingen
3.1 Ingekomen stukken
3.1.1 Brief bewoners Sluisweg,
uitnodiging bewonersbijeenkomst op 27 januari 2015
3.1.2
Brief bewoners Frederikstraat, uitnodiging bewonersbijeenkomst
op 3 februari 2015
3.1.3 Verslag bewonersbijeenkomst
Sluisweg
3.1.4 Verslag bewonersbijeenkomst Frederikstraat
3.1.5 Uitnodiging officiële paal Oranjebuurt
Stichting Huurdersraad heeft beide
informatiebijeenkomsten bijgewoond en heeft hierover gemengde
gevoelens. Zij vonden dat bij de informatieavond van de Sluisweg
de beantwoording op vragen verdedigend was. De bijeenkomst van
de Frederikstraat verliep volgens Stichting Huurdersraad
positiever. Maar zij begrijpt de reactie van bewoners niet. Deze
komen niet in opstand en lijken de voorgenomen sloop te
accepteren. Verder merkt Stichting Huurdersraad op om voortaan
de adressering van de brieven graag op naam te doen en de
datering onjuist was.
3.2 Mededelingen
Er zijn geen
mededelingen.
4. Huurverhoging
Bij het bepalen van de huurverhoging streven we naar het
minimaal noodzakelijke, dus niet naar het maximaal haalbare.
Daarom stellen we een gematigde huurverhoging voor van gemiddeld
2,28%. De basishuurverhoging stellen we vast op 2%, dat is dus
0,5% minder dan het maximaal toegestane percentage. Ook voor de
middeninkomens zetten we geen inkomensafhankelijke huurverhoging
in, maar kiezen we voor een huurverhoging van 2%, dat is 1%
lager dan het maximum). Voor de inkomens vanaf € 43.786, -
zetten we de volledige mogelijkheid van 5% huurverhoging in. De
nieuwe huren bedragen 66,7% van de maximaal redelijke huren. Bij
de huurverhoging voor 2015 is vooral gekeken naar wat wettelijk
mogelijk is en wat we minimaal kunnen vragen. Door in te zetten
op de huurverhoging bij huishoudens die het wel kunnen betalen,
proberen we deze middelen in te zetten bij de huishoudens die
het nodig hebben.
Stichting Huurdersraad staat niet
achter de voorgestelde huurverhoging en maakt zich zorgen over
het verliezen van onze betaalbare woningen. M. Ouajnan licht toe
dat we niet anders kunnen met het oog op de financiële ruimte.
Nadat de herziende woningwet is ingevoerd gaan we samen met de
gemeente de woningbehoefte in Hardinxveld-Giessendam in kaart
brengen en een strategie bepalen welke ingrepen er nodig zijn in
de voorraad om deze voldoende en betaalbaar te houden. Op dit
moment lopen we niet uit de pas in de betaalbaarheid. Ook gaan
we opnieuw met de gemeente om tafel om de streefhuren te
bepalen. Hierbij wordt ook Stichting Huurdersraad betrokken.
Stichting Huurdersraad wordt gevraagd om binnen 2 weken een
beargumenteerd voorstel in te dienen. Dit i.v.m. het opstarten
van de huurverhogingsprocedure. Eind januari is het voorstel
door de overheid pas bekend gemaakt, waarna dit in het MT is
besproken.
Stichting Huurdersraad vindt deze
termijn te kort en vraagt om een termijn van 6 weken.
Afgesproken wordt dat Stichting Huurdersraad ernaar streeft om
voor 12 maart a.s. met een voorstel te komen. Eventueel kunnen
we op vrijdag 13 maart nog een extra overleg inplannen.
5. Projectinformatie
Er is een aantal nieuwbouwprojecten in
uitvoering/voorbereiding. Op dit moment is geen
voortgangsrapportage beschikbaar. Er wordt gewerkt aan een nieuw
format om de projectinfo op een heldere manier weer te geven. De
voortgang en planning van de lopende projecten wordt tijdens de
vergadering mondeling toegelicht.
AF-HOED
Op
dit moment wordt met diverse partijen gesproken over de afname
van zorgwoningen. Verder is de gemeente gevraagd om de woningen
zonder zorgindicatie te kunnen verhuren. Voor de commerciële
ruimten wordt gezocht naar een koper. Omnivera deelt de zorgen
van Stichting Huurdersraad als het gaat om de realisatie van dit
project.
De Groene Wei
Op maandag 23 februari
zijn de overeenkomsten getekend met gemeente en partijen die de
algemene ruimtes gaan exploiteren. De voorbereidingen lopen
voorspoedig.
Oranjebuurt
Op dinsdag 24 februari
is de officiële paal geslagen voor de 1e fase van dit project.
7. Rondvraag
-
M. Stek heeft geconstateerd dat na het uitvoeren van
werkzaamheden aan zijn woning er een lege kan in zijn container
is gegooid. Mogelijk zat hierin een chemische stof.
Hij
vraagt Omnivera om erop toe te zien dat onderaannemers
(chemisch) afval meenemen nadat werkzaamheden zijn uitgevoerd.
M. Ouajnan neemt dit op met de afdeling vastgoed.
- M. Stek
vraagt of er binnen Omnivera een soort calamiteitenprotocol
bestaat?
M. Ouajnan antwoordt dat: een calamiteitenplan is
opgesteld, dit is nagenoeg ggereed; bijouderen worden
elektrische kookplaten en rookmelders aangebracht; · bij mutatie
worden geisers verwijderd, dit zijn er nog maar enkele.
8. Sluiting
Tot slot merkt voorzitter M. Stek op dat de ontstane interne
situatie erg bedroevend is. Stichting Huurdersraad is tijdens
het vooroverleg op 24 februari 2015 op de hoogte gebracht door
de voorzitter van de raad van commissarissen.
Op 13 februari 2015 is door Stichting
Huurdersraad de zienswijze over de fusie ingediend. Stichting
Huurdersraad merkt op dat de zienswijze op basis van vertrouwen
in een persoon is opgesteld en het vertrouwen in de toekomst
door de huidige situatie minder is geworden.
M. Ouajnan
adviseert Stichting Huurdersraad om dit te bespreken met de raad
van commissarissen.
Niets meer aan de orde zijnde,
bedankt M. Stek de aanwezigen en sluit de vergadering.
Voorzitter:
Secretaris:
M. Stek
J. Kuipers