17april 2025
Samenwerkingsovereenkomst
Ondergetekenden,
1. Stichting Fien Wonen,
nader te noemen: Fien Wonen
3. Vereniging Huurders Belang Zederik
(HBZ) in Vijfheerenlanden, nader te noemen: HRHG en/of HBZ
Stichting Huurdersraad
Hardinxveld-Giessendam
(HRHG) in
Hardinxveld-Giessendam en
Vereniging
Huurders Belang Zederik
Ondergetekenden gezamenlijk te noemen:
partijen Overwegende dat:
· Daadwerkelijke betrokkenheid en invloed
van de zijde van de huurders bevorderlijk zijn voor goede en
consistente dienstverlening en effectief beheer, om slagvaardig
te kunnen inspelen op de wens van de (toekomstige) huurders;
·
Fien Wonen de belangen van huurders van
haar woningen erkent en met deze afspraken de invloed van
huurders op zijn beleid wil waarborgen;
· HRHG en HBZ door Fien Wonen worden erkend
als de onafhankelijke en zelfstandige gesprekspartners voor alle
onderwerpen van beheer en beleid die voor de (toekomstige)
huurders van belang (kunnen) zijn;
· HRHG en HBZ ernaar streven de belangen te
behartigen van alle huurders van Fien Wonen en zich inzetten
voor goed wonen;
· Partijen dicht bij de huurders staan en
weten wat er onder hen leeft en (pro)actief huurders betrekken
bij de te maken afwegingen en besluitvorming;
· Door partijen creatieve manieren worden
gezocht om huurders meer te betrekken en verschillende middelen
en participatievormen kunnen worden ingezet;
·
Voor overleg en samenwerking een goede
onderlinge verstandhouding van belang is. Partijen werken samen
op basis van vertrouwen met een gezond (zelf)kritisch vermogen;
·
Partijen betrokken zijn en elkaars
kennis, kunde en ervaring als toegevoegde waarde ervaren.
Het
doel is om elkaar in een zo vroeg mogelijk stadium te
informeren, bevragen en betrekken, in het belang van de
huurders;
·
De samenwerking tot doel heeft:
o
Het optimaliseren van de kwaliteit van het wonen;
o
Het bevorderen van een goede relatie tussen huurders en
verhuurder;
o
Het laten aansluiten van het beleid bij de behoefte van de
(toekomstige) huurders;
o
Het bevorderen van een goede verhouding tussen huurprijs
en kwaliteit van de woning;
o
Een aanbieden van een passend gevarieerd woningaanbod; en komen het volgende overeen:1.
Kader
Op
deze
samenwerkingsovereenkomst
zijn van toepassing:
·
De Wet op het overleg Huurders
Verhuurders (Wohv) die regels bevat over het recht op
informatie, agendering, overleg, (gekwalificeerd)
advies en
instemming. In de Wohv zijn tevens de voorwaarden vastgelegd
waaraan huurdersorganisaties en bewonerscommissies moeten
voldoen om voor erkenning in aanmerking te komen en regels over
financiering, scholing en het inhuren van deskundigen;
·
De Woningwet (Ww) en het daaruit
voortvloeiende Besluit Toegelaten Instellingen
Volkshuisvesting (Btiv).
Hierin zijn regels opgenomen over
de te verrichten activiteiten vanuit Fien Wonen, en ook over de
betrokkenheid de huurdersorganisaties
via het indienen van
zienswijzen, het doen van voordrachten voor de RvC en het
(gelijkwaardig) overleg over prestatieafspraken;
·
De statuten van Fien Wonen,
waaronder het werkgebied, taak- en doelstelling en de rechten en
plichten van de stichting;
·
De statuten van de HRHG en HBZ,
waarin de regels en werkwijzen zijn opgenomen om een goede
invulling te kunnen geven aan de
doelstellingen van de
stichting, respectievelijk de vereniging.
2.
Doelen en vormgeven betrokkenheid
Artikel 1
1.
De samenwerkingsovereenkomst is opgesteld
met het doel:
a.
HRHG en HBZ goede mogelijkheden te bieden
om de (collectieve) belangen te behartigen van degenen die ze
vertegenwoordigen;
b.
De taken en bevoegdheden van partijen te
verduidelijken;
c.
Regels en procedures af te spreken ter
structurering van het overleg tussen partijen;
d.
Het bevorderen van gelijkwaardig en goed
overleg tussen partijen.
2. Fien Wonen attendeert nieuwe huurders
actief op het bestaan van HRHG en HBZ en een bewonerscommissie
(voor zover van toepassing).
nieuwe huurders ontvangen
schriftelijke informatie over de huurdersorganisaties als
onderdeel van de verhuurdersmap.
Deze informatie wordt door de
huurdersorganisaties aangeleverd en actueel gehouden. Deze
informatie wordt ook op de website van
Fien Wonen geplaatst.
3.
Partijen bevorderen gezamenlijk de
betrokkenheid van huurders.
Het is de bedoeling om huurders zo
informeel en vroeg mogelijk mee te laten denken, op thema’s
waarin zij geïnteresseerd zijn of waarover
zij specifieke kennis
hebben. Partijen bevorderen dit door themabijeenkomsten,
werkgroepen en (digitale) panels rond een
bepaald onderwerp te
organiseren.
Naast participatie op beleidsniveau kunnen huurders
ook op projectniveau meedenken, bij verduurzamings-,
onderhouds-
en nieuwbouwprojecten.
Fien Wonen probeert complexgericht een
groep betrokken bewoners te vormen, zogenaamde
Klankbordgroep(en),
die zich kan laten ondersteunen door HRHG of
HBZ e.e.a. zoals is vastgelegd in het vigerend Sociaal Plan voor
Sloop en Renovatie.
4.
Bij wijziging in wetgeving of
inwerkingtreding van enige andere wetgeving voor het overleg
tussen partijen zal
de samenwerkingsovereenkomst, zo nodig
(tussentijds) worden bijgesteld.
3. Erkenning en representativiteit
Artikel 2
Fien
Wonen erkent HRHG
en HBZ als
gesprekspartners voor alle
onderwerpen van beleid
en beheer die voor
de huurders van
belang kunnen zijn onder voorwaarde dat:
1. HRHG en HBZ alle huurders van de
woningen, waarvoor ze de belangen behartigt, in de gelegenheid
stelt om zich bij haar aan te sluiten;
2. Het bestuur van HRHG en HBZ wordt gekozen
of aangewezen door en uit de huurders die ze vertegenwoordigen;
3. HRHG en HBZ de huurders op de hoogte
houden van hun activiteiten en hen betrekt bij hun
standpuntbepaling;
4. HRHG te Hardinxveld-Giessendam en HBZ te
Vijfheerenlanden ten minste éénmaal per jaar een vergadering
uitschrijft voor de
huurders van de gemeente die HRHG,
respectievelijk HBZ vertegenwoordigen, waarin ze (financiële)
verantwoording
afleggen van haar activiteiten in het verstreken
jaar en haar plannen
bespreekt voor het eerstvolgende jaar en
deze vaststelt.
5. Alle bestuursleden van HBZ en HRHG
ondertekenen een geheimhoudingsverklaring.
4.
Het overleg tussen partijen
Artikel 3
1.
Partijen voeren regelmatig overleg over
alle onderwerpen die voor de huurders en huurdersorganisaties
van belang zijn.
2.
Het zwaartepunt van het overleg tussen
(het bestuur van) HRHG en HBZ en Fien Wonen ligt bij de
onderwerpen die zich op
verhuurdersniveau afspelen.
De in
bijlage 1 genoemde onderwerpen zullen, wanneer daartoe
aanleiding bestaat, aan de orde worden gesteld.
3.
Het overleg vindt ten minste viermaal per
jaar plaats of zoveel vaker als één of meerdere partijen dat
noodzakelijk acht(en).
Artikel 4
1.
Fien Wonen wordt in de overlegvergadering
vertegenwoordigd door de directeur-bestuurder of daartoe belaste
medewerker(s),
eventueel vergezeld van één of meer
functionarissen van of namens Fien Wonen.
2.
HRHG en HBZ worden in de
overlegvergadering vertegenwoordigd door hun bestuur of de door
hun bestuur aangewezen bestuursleden,
al dan niet bijgestaan
door één of meer huurders, medewerkers of adviseurs.
3.
Het bestuurlijk overleg wordt voorgezeten
door Fien Wonen. Partijen kunnen een afwisseling van het
voorzitterschap nader afspreken.
4.
De datum en agenda van het overleg worden
gezamenlijk en in overleg bepaald en worden (ten minste twee
weken) voorafgaand aan het
overleg aan de deelnemers
toegezonden.
5.
Het verslag van het bestuurlijk overleg
wordt opgesteld door Fien Wonen en wordt binnen 1 maand na het
overleg aan de deelnemers
toegezonden. Bij het verslag zal een
actielijst/afsprakenlijst met afhandelingstermijnen worden
gevoegd. Het verslag wordt in het
volgende overleg vastgesteld.
6.
Fien Wonen
voert ten minste eenmaal per jaar met HRHG en HBZ informeel
overleg, niet zijnde bestuurlijk overleg,
over
verstrekte informatie als bedoeld in artikel 3.
5.
Recht op informatie en agendering
Artikel 5
1.
Fien Wonen informeert HRHG en HBZ zoveel
mogelijk vooraf en kosteloos over alle onderwerpen van beleid en
beheer die voor de
huurdersorganisaties van wezenlijk belang
kunnen zijn.
2.
Met betrekking tot de lokale woonopgave
(prestatieafspraken) hebben de huurdersorganisaties van een
corporatie recht op
dezelfde informatie als de gemeente.
3.
Partijen hebben een gedeelde
verantwoordelijkheid om onderwerpen te agenderen. HRHG en HBZ
kunnen daarbij gebruik maken
van hun agenderingsrecht.
4.
De informatieverstrekking van Fien Wonen
aan HRHG en HBZ omvat in elk geval:
a.
De achterliggende informatie ten aanzien
van de huurprijs zoals energielabels en -indices (inclusief
bijlagen),
WOZ-waarden, WWS-puntentellingen, huidig
huurprijsniveau;
b. Onderhoudsbegrotingen en investeringen
bij sloop en nieuwbouw of renovatie;
c.
Het jaarverslag, de jaarrekening, de
begroting en de (financiële) meerjaren prognoses van de
verhuurder;
d. De contracten en roosters met betrekking
tot de servicekosten, metingen en adviezen van derden en
berekeningen met betrekking
tot de collectieve stookkosten;
e. Alle collectieve correspondentie en
informatie gericht aan de huurders die betrekking heeft op
complex gebonden zaken en
werkzaamheden, uitgezonderd
individuele privézaken;
f.
De verbeteringen/investeringen die bij
een complexmatige aanpak leiden tot een huurverhoging;
g.
Nieuwbouwprojecten.
5. Fien Wonen informeert de
bewonerscommissie(s) tijdig en kosteloos over alle onderwerpen
van beleid en beheer die voor huurders van hun
complex van
wezenlijk belang kunnen zijn. E.e.a. volgens het met betreffende
bewonerscommissies afgesloten reglement;
6. Artikel 5.5 geldt ook voor werkgroepen,
(digitale) panels, klankbordgroepen en andere participatievormen
die beleidsmatig
of projectmatig meedenken;
7. Partijen kunnen nadere afspraken maken
over het vertrouwelijk behandelen van stukken.span>
Artikel 6
HRHG
en HBZ stellen
tenminste de volgende
schriftelijke informatie ter
beschikking aan Fien
Wonen:
a.
De statuten en de reglementen van de
huurdersorganisatie;
b.
De namen en adressen van de
bestuursleden;
c.
De namen en adressen van de aangesloten
organisaties en commissies;
d.
het (financieel) jaarverslag;
e.
De begroting;
f.
De wijze waarop zij de bescherming van
persoonsgegevens hebben ingericht om datalekken te voorkomen.
6.
Advies- en overlegrecht
Artikel 7
1.
HRHG en HBZ hebben voor Fien Wonen een
belangrijke adviserende functie. Niet alleen met een advies
achteraf,
maar bij voorkeur bij de totstandkoming en/of
wijziging van beleid.
2. Per onderwerp wordt de mate van
betrokkenheid van de HRHG en HBZ bepaald: ‘vooraf betrekken’,
‘alleen goed informeren’ of ‘achteraf advies’.
3.
Indien een van de partijen (extra)
informatie of overleg wenst, stellen de andere partijen hem
daartoe in de gelegenheid.
4.
Bij vooraf betrekken wordt gezamenlijk
gewerkt aan een voorstel. Ondanks de vroege betrokkenheid
krijgen HRHG en HBZ
de gelegenheid om een schriftelijk
gekwalificeerd advies uit te brengen
5.
Bij adviesaanvragen worden de wettelijke
termijnen uit de Wohv gehanteerd.
6.
HRHG en HBZ dienen binnen zes weken te
reageren op een verzoek om gevraagd gekwalificeerd advies door
de verhuurder,
tenzij een langere termijn wordt overeengekomen.
Als de (overeengekomen) termijn zonder bericht vooraf wordt
overschreden,
wordt aangenomen dat HRHG en HBZ met het voorstel
instemmen. Een gekwalificeerd advies kan worden gevraagd aan
HRHG en HBZ gezamenlijk, maar ook separaat voor zaken die hun
eigen gemeente betreft.
7.
Op een door HRHG en HBZ uitgebracht
schriftelijk gekwalificeerd advies op verzoek van Fien Wonen
reageert Fien Wonen
uiterlijk binnen twee weken na ontvangst,
schriftelijk en gemotiveerd, tenzij een langere termijn wordt
overeengekomen.
Als de (overeengekomen) termijn wordt
overschreden, dient Fien Wonen het advies over te nemen.
8.
HRHG en/of HBZ kunnen zelf ook ongevraagd
een gekwalificeerd advies aan Fien Wonen uitbrengen.
Hiervoor
gelden dezelfde reactietermijnen als voor punt 6 en 7 van dit
artikel.
9. Een voornemen tot wijziging van beleid
kan worden uitgevoerd als HRHG en HBZ-schriftelijk hebben
aangegeven geen
bezwaar te hebben tegen het voornemen of als de
gestelde (of overeengekomen) termijn voor het uitbrengen van
advies is verstreken.
7.
Instemmingsrecht
Artikel 8
1.
Met betrekking tot het
servicekostenbeleid hebben HRHG en HBZ wettelijk gezien
instemmingsrecht.
2.
Fien Wonen zal over genoemd onderwerp
geen besluit nemen, dan wel tot uitvoering van een besluit
overgaan,
alvorens daarover overeenstemming te bereiken met HRHG
en HBZ.
3. Fien Wonen neemt het initiatief tot dit
voor het bereiken van overeenstemming noodzakelijke overleg.
8.
Financiële regeling en andere
faciliteiten
Artikel 9
1.
Fien Wonen stimuleert en ondersteunt HRHG
en HBZ in materiële en immateriële zin bij hun activiteiten,
voor zover deze noodzakelijk zijn voor:
a. De opbouw en instandhouding van de huurdersorganisaties,
zoals bijvoorbeeld de werving van bestuursleden,
bewonerscommissies,
contactpersonen, werkgroepen,
ledenraadplegingen, klankbordgroepen;
b. De samenwerking met huurders, bewonerscommissies en andere
partijen;
c. Het op de hoogte houden van huurders, bewonerscommissies
en werkgroepen en hen betrekken bij de standpuntbepaling;
d.
Het overleg met Fien Wonen;
e. Deskundigheidsbevordering van de bestuursleden en andere
bij HRHG en HBZ betrokken huurders;
f. Extern advies op administratief,
inhoudelijk en communicatief gebied;
g.
Kosten die HRHG, HBZ en bewonerscommissies en
klankbordgroepen maken voor de belangenbehartiging zoals
drukwerk-
of kopieerkosten.
2. Fien Wonen draagt de kosten voor het
lidmaatschap van de landelijke belangenorganisatie voor
huurders, de Nederlandse Woonbond,
en voor de aansluiting bij
eventuele regionale of lokale bundelingen van
huurdersorganisaties (bijvoorbeeld ten behoeve van de
prestatieafspraken).
3. Fien Wonen draagt de kosten van wijziging van de statuten van HRHG en HBZ bij hun adviseurs en/of de notaris.
4. Jaarlijks, uiterlijk 1 november, dienen
HRHG en HBZ een begroting in op basis van beleidsvoornemens voor
de in lid 1 bedoelde activiteiten.
De begrotingsposten en
gehanteerde normeringen zijn voor beide huurdersorganisaties
gelijk.
Ook leggen HRHG en HBZ jaarlijks, uiterlijk eind
februari van ieder jaar, door indiening van het financieel
overzicht van het
voorgaande jaar, aan Fien Wonen verantwoording
af over de besteding van de beschikbare gelden.
5. De bijdrage van Fien Wonen zal in januari
van ieder kalenderjaar ter beschikking worden gesteld als is
voldaan aan de vereisten
van het vierde lid.
6.
In geval van vragen over de besteding van
de budgetten, onvoorziene uitgaven of specifieke projecten vindt
overleg plaats.
7. Reservering van de door Fien Wonen ter
beschikking gestelde budgetten is mogelijk.
9.
Geschillenregeling
Artikel 10
Geschillen
die voortvloeien uit
de toepassing, uitvoering
en/of interpretatie van
deze overeenkomst kunnen -
in aanvulling op de wettelijke mogelijkheden bij de
huurcommissie en de rechter - worden voorgelegd aan de
Klachtencommissie Wonen Zuid-Holland (www.kcwzh.nl).
Dit geldt ook voor de huurders van Fien Wonen in de gemeente
Vijfheerenlanden.
10.
Duur en wijziging van deze overeenkomst
Artikel 11
1.
Deze overeenkomst is aangegaan voor
onbepaalde tijd en treedt in werking met ingang van
ondertekening van de overeenkomst.
2. Elke vierjaar vanaf de datum van
ondertekening zullen overeenkomst, aard en inhoud van het
overleg door partijen worden geëvalueerd.
Na het verstrijken van
deze termijn kan deze overeenkomst telkens stilzwijgend worden
verlengd met steeds één jaar.
3. Partijen kunnen deze overeenkomst
opzeggen. Voordat de overeenkomst kan worden opgezegd, zal er
overleg tussen partijen plaatsvinden.
Eenzijdige opzegging
geschiedt schriftelijk en gelet op de inhoud
inachtneming van een
opzegtermijn van minimaal zes maanden.
4. Deze overeenkomst kan worden gewijzigd
als partijen hierover overeenstemming hebben bereikt.
De
wijzigingen worden schriftelijk vastgelegd en ondertekend door
partijen.
11.
Bijlagen
•
Bijlage 1 - Schema ‘onderwerpen en bevoegdheden’
• Bijlage 2 – Selectieprocedure directeur-bestuurder Fien Wonen
• Bijlage 3 – Handreiking ‘De Huurderscommissaris’ van VTW & De Nederlandse Woonbond
Aldus
overeenkomen,
met inachtneming
van
de bijlage
1,
2 en
3,
te
Hardinxveld-Giessendam, 17 april 2025
Namens
Fien Wonen A. Tukker
Directeur-bestuurder
Bijlage 1 - Schema onderwerpen en bevoegdheden
Het
getal in de
laatste kolom geeft de
bevoegdheden aan van
de beide huurdersorganisaties
(HRHG en HBZ) van
Fien Wonen.
Legenda
bevoegdheden:
1.
Informatierecht: dit geldt voor alle in dit schema genoemde onderwerpen;
2.
Gekwalificeerd adviesrecht:
dit is het in de Wohv omschreven adviesrecht;
3.
Instemmingsrecht: alleen met instemming van de huurdersorganisaties;
4.
Zienswijze:17 april 2025 dit geldt alleen op onderdelen van de Woningwet en het bod over
de prestatieafspraken.
Het
informatierecht en
agenderingsrecht gelden voor
alle onderwerpen die
rechtstreeks te maken
hebben met de
betreffende
woongelegenheden of woonomgeving
daarvan, ook als ze niet in
dit schema of de wet
staan of
(in de samenwerkingsovereenkomst) extra zijn
overeengekomen.
ONDERWERPEN |
BEVOEGDHEID |
A. Het in stand houden van en het treffen van
voorzieningen aan woongelegenheden en de direct daaraan
grenzende omgeving |
|
1. Portefeuillestrategie |
2 |
2. Ondernemingsplan |
2 |
3. meerjarenbeleid en -begroting onderhoud |
2 |
4. onderhoudsbeleid |
2 |
5. beleid basiskwaliteit |
2 |
|
|
B. Het slopen, renoveren, verwerven,
vervreemden en bezwaren van
Woongelegenheden |
|
1. startbesluit (1) en aansluitend het
initiatiefbesluit (2) |
1,2 |
2. afweging en argumentatie herstructurering |
2 |
3. algemeen nieuwbouwbeleid: koop, huur,
prijsklasse, doelgroep |
2 |
4. sociaal plan bij sloop en renovatie |
2 |
Aan- en verkoop huurwoningen |
|
5. aan- en verkoopbeleid algemeen
(eerstvolgende jaar en meerjarig) |
2 |
6. beleid tussenvormen huur en koop |
2 |
7. participatie huurders in VvE |
2 |
|
|
C. Het toewijzings- en verhuurbeleid |
|
1. woonruimteverdelingsbeleid en
verantwoording daarvan (monitoring) |
2 |
2. beleidsmatige uitzonderingen
woonruimteverdeling |
2 |
3. beleid bij verhuizing (oplevering,
opnamestaat) |
2 |
4. beleid zelf aangebrachte veranderingen
(zav) |
2 |
5. doorstroombeleid |
2 |
6. Onderhoudsabonnement |
2 |
|
|
D. De door de verhuurder in het algemeen
te hanteren voorwaarden van de
Overeenkomst van huur en verhuur |
|
1. beleid aangaan en beëindigen
huurovereenkomst |
2 |
|
||
2. beleid huurincasso en voorkomen van
huisuitzetting |
2 |
|
||
3. vaststelling van de
basis-huurovereenkomst met de bijbehorende algemene
Voorwaarden en aanvaardingsformulieren en
vastgestelde bijlagen |
2 |
|
||
|
|
|
||
E. Het beleid over de
huurprijzen |
|
|
||
1. huurprijsbeleid algemeen (differentiatie,
streefhuurbeleid, huurharmonisatie, |
2 |
|
||
|
|
|
||
|
H. Het beleid over de leefbaarheid in de
buurten en wijken waar de
Betrokken woongelegenheden of wooncomplexen
zijn gelegen, en ook inzake herstructurering van die
buurten of wijken |
|
||
|
1. algemeen beleid leefbaarheid |
2 |
||
|
2. het beleid ten aanzien van woonoverlast |
2 |
||
|
|
|
||
|
I. Het beleid inzake
het bijdragen aan het tot stand brengen van huisvesting
Voor ouderen, gehandicapten en personen die
zorg of begeleiding behoeven |
|
||
|
1. algemeen beleid wonen en zorg |
2 |
||
|
2. beleid nieuwbouw voor ouderen |
2 |
||
|
3. huisvesting van andere doelgroepen |
2 |
||
|
|
|
||
|
J.
Beheersovereenkomsten met betrekking tot servicekosten
als bedoeld in artikel 237, derde lid, van Boek 7 van
het Burgerlijk Wetboek en
Overeenkomsten met betrekking tot het beheer
van het verhuurde |
1 |
||
|
|
|
||
|
K. De uitspraken van de klachtencommissie |
1 |
||
|
|
|
||
|
L. Extra onderwerpen
(o.a. op basis van de Woningwet (Ww ) en Btiv) |
|
||
|
1. Wijziging en vaststelling statuten van de
verhuurder |
2 |
||
|
2. (Her)benoeming bestuurder(s) van de
verhuurder |
2* |
||
|
3. Zienswijze bij verkoop (artikel 23 Ww) |
4 |
||
F. De samenstelling, het kwaliteitsniveau en de
prijs van het door de verhuurder aan te bieden pakket
van diensten die rechtstreeks verband houden met de
bewoning, het betrekken van een woongelegenheid en het
huisvesten van personen |
|
|
||
1. beleid ten aanzien van de vaststelling
van servicekosten |
3 |
|
||
2. beleid afrekening servicekosten |
2 |
|
||
|
|
|
||
G. Een voorstel tot een fusie als bedoeld
in de artikelen 312 en 313 van Boek
2 van het Burgerlijk Wetboek |
|
|
||
1. voornemen tot fusie of samenwerking in verband
met de gevolgen van fusie voor huurders ten aanzien van
de prijs-kwaliteitsverhouding,
Dienstverlening, kwaliteitsinvesteringen
(zienswijze conform Woningwet) |
4 |
|
||
|
|
|
||
4. Visitatie (artikel 53a Ww) |
1 |
5. Bindende voordracht voor tenminste twee
huurderscommissarissen in de RvC conform het gestelde in
de Statuten van Fien Wonen. Volgens artikel 3
Van de woningwet mag dit niet de meerderheid zijn. |
3** |
Voetnoot
* Zie bijlage 2 –
Selectieprocedure directeur-bestuurder Fien Wonen
** Zie bijlage 3 – Handreiking ‘De Huurderscommissaris’ van VTW & De Nederlandse Woonbond
1. beleid ten aanzien van de vaststelling
van servicekosten |
3 |
|
||
2. beleid afrekening servicekosten |
2 |
|
||
|
|
|
||
G. Een voorstel tot een fusie als bedoeld
in de artikelen 312 en 313 van Boek
2 van het Burgerlijk Wetboek |
|
|
||
1. voornemen tot fusie of samenwerking in verband
met de gevolgen van fusie voor huurders ten aanzien van
de prijs-kwaliteitsverhouding,
Dienstverlening, kwaliteitsinvesteringen
(zienswijze conform Woningwet) |
4 |
|
||
|
|
|
||
4. Visitatie (artikel 53a Ww) |
1 |
5. Bindende voordracht voor tenminste twee
huurderscommissarissen in de RvC conform het gestelde in
de Statuten van Fien Wonen. Volgens artikel 3
Van de woningwet mag dit niet de meerderheid zijn. |
3** |
Voetnoot
* Zie bijlage 2 –
Selectieprocedure directeur-bestuurder Fien Wonen
** Zie bijlage 3 –
Handreiking ‘De Huurderscommissaris’ van VTW & De
Nederlandse Woonbond
Adviesrecht huurdersraden bij werving en
selectie directeur-bestuurder
Fien Wonen
De
RvC streeft er bij de werving en selectie van een nieuwe
directeur-bestuurder naar tot een optimale samenwerking met alle
betrokkenen te komen. Dat betreft zowel het MT, de OR als een
afvaardiging van de huurdersorganisatie./span>
Het proces bestaat in grote lijnen uit drie belangrijke
stappen:
·
Intake t.b.v. vaststellen profiel
·
Selectie
·
Advisering en besluitvorming
Beschrijving procedure
Het
begeleidend wervingsbureau stelt op basis van de schriftelijke
informatie en aanvullende gesprekken een conceptprofiel op. Het
concept functieprofiel wordt voorgelegd aan de huurdersraden, de
OR en het MT en vervolgens wordt een definitief profiel
vastgesteld.
Daarna start de werving door middel van search, social media en
een advertentie.
Na
beoordeling van alle reacties door het wervingsbureau wordt een
voorselectie gemaakt. Het wervingsbureau spreekt daarvoor met
(maximaal) ongeveer 15 kandidaten.
Er
wordt een selectiecommissie samengesteld, waarin de
huurdersraden elk één persoon mogen afvaardigen. In de
selectiecommissie zullen ook de RvC, het MT en de OR
vertegenwoordigd zijn.
Na de
voorselectie door het wervingsbureau volgt een bespreking van de
shortlist met circa 6 tot 8 kandidaten met de selectiecommissie.
De
afgevaardigden van de huurdersraden krijgen volledige inzage in
de brieven en cv’s van de (6 à 8) kandidaten, maar mogen deze
niet verspreiden aan derden. Als zij in de procedure ruggespraak
willen plegen met medebestuurders, kunnen deze de brieven en
cv’s inzien ten kantore van Fien Wonen, desgewenst in de vorm
van een bestuursvergadering.
Er
wordt een aantal (ongeveer 5) kandidaten geselecteerd om
gesprekken met de selectiecommissie te voeren in de 1ste
selectieronde.
In de
2de selectieronde voeren kandidaten een gesprek met
(alleen) de gehele RvC. Tijdens dit gesprek vindt verdieping
plaats, bijvoorbeeld door het geven van een presentatie of
behandeling van een casus. Dit wordt gezamenlijk door de
selectiecommissie voorbereid.
De
RvC kiest uiteindelijk de kandidaat.
---///\\\---p>
Hardinxveld-Giessendam, maart 2025